Opgaver til kapitel 3 om Klasser
Arbejdsspørgsmålene besvares på en af følgende måder:
1) læse i lærebogen kap. 3
2) Studere Javas API (dokumentation) - genvej findes på J:\datalogi\
3) Afprøves ved kodning (Editeur)
(Klasser af strengtypen)
String
Vælg pakken "java.lang" i øverste venstre frame (grundpakken, som ikke behøver importeres).
Vælg klassen "String".
Klik på "METHOD" øverst i højre frame.
Undersøg metoderne evt. i flere udgaver (klik på linket):
charAt( ), compareTo( ), equals( ), indexOf( ), length( ), substring( ), toUpperCase(), valueOf( )
Hent filen string.java
Åben den i Editeur og kik på koden - det er en application.
Compiler den i DOS ("javac string.java"), og kør den i DOS ("java string").
Svarer resultatet til dine forventninger?
StringBuffer
I pakken "java.lang" vælges klassen "StringBuffer".
Klik på "CONSTR" øverst i højre frame, og undersøg de forskellige constructors.
Undersøg følgende metoder:
append( ), delete( ), reverse( ), setCharAt( ), setLength( ), toString( )
Hent filen buffer.java
Åben den i Editeur og kik på koden - det er en application.
Compiler den i DOS ("javac buffer.java"), og kør den i DOS ("java buffer").
Svarer resultatet til dine forventninger?
(Klasser med komponenter til brugerinterface, alle underklasser af "Component")
Button
Vælg pakken "java.awt" (Abstract Windowing Tools) i øverste venstre frame.
Vælg klassen "Button" (knap).
Læg mærke til, at "Button" er en underklasse af "Component".
Undersøg de 2 constructors.
Undersøg følgende metoder af Button egne metoder: getLabel( ), setLabel( ), addActionListener( ).
Samt følgende metoder arvet fra "java.awt.Component": setBackground( ), setForeground( ), setFont( ).
Hent filen "Knap.java" i bogens eksempelfiler til kapitel 4.
Lav en tilhørende HTML-fil, så du kan afprøve knappen:
<html>
<body>
<applet code="Knap.class" height=350 width=500>
</applet>
</body>
</html>
TextField
Vælg pakken "java.awt" vælges klassen "TextField" (tekstfelt).
Undersøg de 4 constructors.
Undersøg følgende metoder af TextField's egne metoder: setText( ), addActionListener( ), setEchoChar( ).
Undersøg metoden setEditable( ), som er arvet fra "java.awt.TextComponent".
TextArea
Vælg pakken "java.awt" vælges klassen "TextArea" (tekstområde).
Undersøg de 5 constructors.
Undersøg følgende metoder af TextArea's egne metoder: append( ), getRows( ), setRows( ).
Undersøg metoderne setEditable( ), setText( ), som er arvet fra "java.awt.TextComponent".
Label
Vælg pakken "java.awt" vælges klassen "Label" (label, dvs. ikke editerbar overskrift).
Undersøg de 3 constructors.
Undersøg følgende metode af Label's egne metoder: setText( ), setAlignment( ).
List
Vælg pakken "java.awt" vælges klassen "List" (liste).
Undersøg de 3 constructors.
Undersøg følgende metode af List's egne metoder: add( ), getSelectedIndex( ), getSelectedItem( ), addItemListener( ).
Choice
Vælg pakken "java.awt" vælges klassen "Choice" (valgboks).
Undersøg den ene constructor, som findes.
Undersøg følgende metode af List's egne metoder: add( ), getSelectedIndex( ), getSelectedItem( ), addItemListener( ).
Scrollbar
Vælg pakken "java.awt" vælges klassen "Scrollbar" (rullepanel).
Undersøg de 3 constructors.
Undersøg følgende metode af Scrollbar's egne metoder: addAdjustmentListener( ), getValue() setValue( ).
Panel
Vælg pakken "java.awt" vælges klassen "Panel".
Undersøg de 2 constructors.
Den ene constructor "Panel(LayoutManager layout)" har som parameter en såkaldt LayoutManager.
"LayoutManager" finder du i Java API dokumentation under klassen "java.awt", hvor det er et såkaldt Interface.
Under overskriften "All Known Implementing Classes" finder du bl.a følgende layout-typer:
GridLayout
Test med følgende grid.htm (anvender grid.java).
Hent "grid.java" og forstå koden, som er hugget fra Java API.
NB: der er ingen action tilknyttet disse knapper!
Undersøg GridLayout's 3 constructors.
FlowLayout
Test med følgende flow.htm (anvender flow.java).
Hent "flow.java" og forstå koden, som er hugget fra Java API.
NB: der er ingen action tilknyttet disse knapper!
Undersøg FlowLayout's 3 constructors.
BorderLayout
Vælg interfacet "LayoutManager2", og under "All Known Implementing Classes" finder du BorderLayout.
Test med følgende border.htm (anvender border.java).
Hent "border.java" og forstå koden, som er hugget fra Java API.
NB: der er ingen action tilknyttet disse knapper!
Undersøg BorderLayout's 2 constructors.