1vfy Fysik, 2007-2008, Helsingør Gymnasium, SJ



Varmepumpe (virtuel undervisning, mandag d. 3/3-2008)


Varmepumpen svarer til det system med kompressor, der sørger for kulden i et køleskab ( flytter varmen fra køleskabet til ristene på bagsiden).
Varmepumpen gør bare det modsatte: flytter varmen udefra ind i huset. Til arbejdet anvendes elektricitet, men kun ca. 1/3 af hvad tilsvarende opvarmning med elradiatorer bruger!
Vendes strømmen i varmepumpen fungerer den som aircondition. Et sådant anlæg sælges som et klimaanlæg.

Opgavekrav:
Nedenfor står en række links, som I kan bruge til at besvare gruppeopgaven. Opgaven afleveres elektronisk til Steen inden midnat på hjemmearbejdsdagen.
Tæller som en fysikaflevering. Formen kan være nogle filer vedhæftet en mail, eller skriveadgang til Google Docs dokumenter.

I skal arbejde med følgende opgave:

a) Lav en oplysende brochure om varmepumpen (kun 1 A4-side), hvor målgruppen er alm. mennesker.

b) Lav en oversigt over begrebet varmepumpe (kun 2 A4-sider). Læg vægt på typer (luft/luft, osv.), anlægsudgifter/driftsudgifter og hvad I ellers kan finde på.
Målgruppen for besvarelsen er 1g-elever, som har arbejdet med energi-emnet i fysik, men ikke har lært noget om varmepumper.
Forestil jer, at oversigten skal bruges til eksamen i fysik.

c) Lav grafer og find break-even.
I skal kikke på sidste side i PDF-filen fra Gør Det Selv - bladet (rammen "En sikker gevinst – med tiden"). Gentag de 2 beregninger ud fra tallene givet på graferne.
I kan med fordel anvende Graph til tegning og bestemmelse af skæringspunkter (break-even). Indsæt beregningerne i et tekstdokument, og konkluder mht. besparelser mm.


Links vedr. varmepumpe: