Måling af radioaktiv stråling på flyrejser

 

På flyrejserne medbragte jeg en geigertæller Gamma Scout ALERT, som kan måle alfa beta gamma stråling.
Geeigertælleren var indstillet til at måle beta+gamma stråling.

Island (KEF, Keflavik)

Turen CPH ↔ KEF d. 8/1-2020:
CPH-KEF.pdf (1 side)

Turen KEF ↔ CPH d. 12/1-2020:
KEF-CPH.pdf (1 side)

Måledata lagres hver 1/2 time.
Geigertælleren lå i kabinekufferten.

Kiev, Ukraine (KBP, Boryspil)

Turen CPH ↔ CBP d. 24/1-2020:
CPH-KBP.pdf (1 side)

Turen KBP ↔ CPH d. 28/1-2020:
KBP-CPH.pdf (1 side)

Måledata lagres hver 10 minutter.
Geigertælleren lå i lille pengetaske.

NB: Personalet ved security i KBP åbnede min
taske, og var meget interesserede i geigertælleren!

Wien, Østrig (VIE, Schwechat)

Turen CPH ↔ VIE d. 10/2-2020:
CPH-VIE.pdf (1 side)

Turen VIE ↔ CPH d. 14/2-2020:
VIE-CPH.pdf (1 side)

Måledata lagres hver 10 minutter.
Geigertælleren lå i lille pengetaske.


NB: Dosis ved scanning i security i lufthavnen varierer meget. Det skyldes, at opholdstiden i scanneren afhænger af flow-hastigheden gennem den.

NB: Dosis ved selve flyvningen afhænger af flere faktorer: vejret (bla. skydækket), flyvehøjden og varigheden af flyvningen!

Målingerne viser, at man modtager en dosis på knap 10 µSv på hver flyvetur til/fra Island.
Flyver man som pilot/stewardesse 100 dobbeltture mellem CPH og KEF om året, så modtager man pga. flyveturene en dosis på ca. 100·2·10 µSv = 2000 µSv = 2 mSv på et år.
Størrelsen af dosis er i god overensstemmelse med strålingsbekendtgørelsen!

https://spoerg-piloten.dk/er-piloter-i-straalingsfare/

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=209405#idf3573db3-1644-448a-b852-2dfd9ff98711 (Stålingsbekendtgørelsen, bilag 6)