IT-pædagogisk vejledning, Helsingør Gymnasium, 2012-2013

Flytning af dokument i Google Docs


Man opretter et nyt dokument ved at klikke på "OPRET", "Dokument" foroven til til venstre.
Alternativt kan man vælge upload af en fil via ikonen til højre for "OPRET":


Det nye dokument har ikke noget navn:


Klik foroven i teksten "Ikke-navngivet dokument". Og giv dokumentet et sigende navn:


Navnet er nu ændret til "Kommentarer til hjemmeopgavesæt":


Hvem dokumentet er delt med kan man se på ikonen "Del" længst til højre foroven:


Resultatet er pt. at kun jeg selv har adgang til dokumentet, som lige er oprettet:



Dokumentet skal nu flyttes på plads i en samling (mappe), her "3gMA1".

Metode 1 (direkte inde i dokumentet)


Klik på mappeikonen foroven til højre for dokument-navnet:


I popup-vinduet vælger jeg den relevante samling (mappe):


Derfor er der nu sat hak ud for samlingen (mappen) "3gMA1". Afslut med tryk på "Anvend ændringer":


Kontrol af placeringen. Her set fra samlingen (mappen) "3gMA1", hvor filen nu ligger:


Set fra "startsiden" er dokumentet nu delt med "3gMA1":


Ser man nærmere på delingen, så har alle elever i 3g MA1 nu fået adgang til at redigere dokumentet:



Metode 2 (trække dokument på plads ude i samlingsoversigten)

Man ser på det oprettede dokument ude i samlingsoversigten, hvor dokumentet ligger under "Startside", og ikke er delt med nogen:


Åben samlingerne, så den relevante samling (mappe) vises.
Tag så fat i dokumentet og træk det ned i samlingen "3gMA1". Så er dokumentet delt med eleverne i 3g MA1:


God arbejdsmetode:
Opret mappe med de rette delings-egenskaber.
Opret fil, og flyt den ind i mappen.
Så får filen automatisk mappens delings-egenskab.