IT-pædagogisk vejledning, Helsingør Gymnasium, 2013-2014

Google Drev som backup for skolearbejdet



Der er således, at du i alt har 30 GB plads til mails og dokumenter hos Google (under Google Apps for Education).
Al den plads kan du slet ikke bruge til mails og dokumenter. Så brug lagerpladsen til backup af dit arbejde i gymnasiet!
Det er utrolig smart - især hvis din PC gør i stykker. Så kan du hente filerne på Google Drev!
Dvs. filerne kan synkronisres ned på din nye PC, eller du kan tilgå filerne via en browser på en vilkårlig PC.
Filerne kan du også tilgå på din smartphone eller tablet via en app.

Du kan nøjes med at uploade filer/mapper via webinterfacet. Men det er ikke så elegant!
Bedre er det at downloade et Google Drev program, som skal installeres din PC.
Du kan også hente en Google Drev app til din iPhone/iPad eller Android smartphone/tablet.

Læs om Google Drev: www.google.com/intl/da/drive/about.html

Hvordan gør man så?

Login i Gmail.
Brug linket "Drev" foroven:


Nu er du inde i dit Google Drev.
Forneden vælger du "Download til PC":


Installationsprogrammet er nu downloadet.
Kør filen.


Efter installationen har du denne ikon på skrivebordet:


Og denne lille ikon nederst til højre i statuslinjen:


Højreklik på den lille ikon på statuslinjen.
Vælg "Indstillinger":


Nu kan du fortælle Google Drev, hvilke filer du ønsker synkroniseret:


Her ser du min lokale udgave af Google Drev:


Du kan nu vælge at oprette en mappe i Google Drev på din PC.
Kald den f.eks. "Gymnasie", og lav undermappe "1g", og herunder mapper til alle fagene osv.
De enkelte filer gemmer du i den relevante mappe.
Google Drev programmet vil så automatisk synkronisere mapper og filer, så nye filer/mapper kopieres op på Googles servere (op i 'skyen').
Der kan du tilgå filerne fra en browser eller fra en smartphone/tablet med appen.

Du kan også vælge at have dine skolefiler et andet sted på PC'en.
Og så f.eks. 1 gang om ugen kopiere nye filer over i Google Drev.

Læs mere: Google Drev (fra OD-dagen 2012)