IT-pædagogisk vejledning, Helsingør Gymnasium, 2014-2015

Google Drev som backup for skolearbejdet



Alle elever og ansatte på HG har 30 GB plads til mails og dokumenter hos Google (under Google Apps for Education).
Inden årets udgang forventes denne begrænsning at forsvinde!
Al den plads kan du slet ikke bruge til mails og dokumenter. Så brug lagerpladsen til backup af dit arbejde i gymnasiet!
Det er utrolig smart - især hvis din PC går i stykker. Så kan du hente filerne på Google Drev!
Dvs. filerne kan synkroniseres ned på din nye PC, eller du kan tilgå filerne via en browser på en vilkårlig PC.
Filerne kan du også tilgå på din smartphone eller tablet via en app.

Du kan nøjes med at uploade filer/mapper via webinterfacet. Men det er ikke så elegant!
Bedre er det at downloade et Google Drev program, som skal installeres din PC.
Du kan også hente en Google Drev app til din iPhone/iPad eller Android smartphone/tablet.

Læs om Google Drev: www.google.com/intl/da/drive/

Forstå backup med Google Drev

Google Drev kan anvendes til automatisk synkroniering mellem computer og skyen.
Filer og mapper tilgås på en iPad/tablet/smartphone via en gratis Google Drev app.
Når du lægger filer eller mapper ind i Google Drev på din computer, så synkroniseres de automatisk til skyen:

Model 1:


Model 2:


Fordele og ulemper:

Metode 1 Metode 2
Fordele
  • Dine filer og mapper er placeret 2 steder.
  • Det hele sker automatisk:
       en ny fil i Google Drev på computeren kopieres til skyen,
       og en ny fil i skyen kopieres til Google Drev på computeren.
  • Hvis din computer dør, så kan du hente kopien fra skyen.
  • Dine filer og mapper er placeret 3 steder.
  • Hvis din computer dør, så kan du hente kopien fra skyen.
  • Ulemper
  • Hvis du kommer til at slette en fil, så er den slettet BEGGE steder.
       Filen er altså tabt!
  • Hvis du kommer til at slette en fil, så er den slettet 2 steder,
       men du har den stadigvæk i din mappe på computeren.
  • Du skal selv kopiere de filer, du ønsker backup af i skyen,
       transporten til selve skyen er derimod automatisk.

  • Hvad gør du så?

    Log ind i Gmailen og gå til Google Drev.
    Nederst i venstre menu vælger du "Installer Drev til din computer":


    Når det er installeret, så har du en mappe på skrivebordet ("den blå ramme i figurerne ovenfor"):


    Og en lille ikon nederst til højre i statuslinjen:


    Højreklik på den lille ikon, og vælg "Præferencer":


    Vælg så de mapper, som du ønsker synkroniseret!
    Opret f.eks. en mappe kaldet "Backup_HG":