1vMa Matematik, 2007-2008, Helsingør Gymnasium, SJ



Statistik med TI-89 og JR's Excel-udvidelser


Problemfelt: kvartilerne defineres på 2 forskellige måder! Danmark har traditionelt brugt en definition i matematikundervisningen, USA noget andet. Derfor giver TI-89 ikke altid det forventede. Men begge metoder er gyldige til eksamen!
Læs mere på: www.emu.dk/gym/fag/ma/undervisningsministeriet/nyt/boksplot.html

TI-Danmark har udgivet et supplement med forklaring til beregningerne ("Statistik med boxplot"):
education.ti.com/sites/DANMARK/downloads/pdf/statplot_oplag4_rev.pdf

Hvis man har givet en tabel med observationer og tilhørende hyppigheder eller frekvenser, så anvender man følgende på TI-89:
  1. Vælg "APPS", "StatListEditor"
  2. Indtast observationerne (x) i "list1" og hyppighederne h(x) eller frekvenserne f(x) i "list2".
  3. Beregn de statistiske deskriptorer: vælg "F4 Calc", "1: 1-Var Stats", og udfyld så "List" rummer "list1" (hentes i VAR-LINK, dvs. blå minustegn), og "Freq" rummer "list2".
    Resultatet viser bl.a.: middeltal (X), spredning (σX), mindste værdi (MinX), nedre kvartil (Q1X), median (MedX), øvre kvartil (Q3X), største værdi (MaxX).
  4. Plotning af boksplot sker med: "F2 Plots", "1: Plot Setup", "F1 Define".
    Udfyld skærmbillede med : "PlotType" = "box Plot" og "x" med "list1" (hentes i VAR-LINK, dvs. blå minustegn), "Use Freq and Categories?" med "YES", "Freq" med "list2".
    Lav plottet med grøn F3 ("Graph"). Enhederne på x-aksen kan ændres på boksplottet med grøn F2 ("Window").
Punkt 1-3 ovenfor anvendes, når man vil beregne de statistiske deskriptorer.

Når man vil tegne et boksplot, så er det lettere at dokumentere ved at gøre følgende:

Boksplottet kan så kopieres eller klippes ud af skærmbilledet, og indsættes i Word som besvarelse.