2z Ma Matematik, 2013-2014, Helsingør Gymnasium, SJ

Studieretningsdag (fredag d. 10/1-2014)

Formålet med studieretningsdagen er todelt:
  • dels skal eleverne på studieretningen (BI, Id, Ma) i 1z, 2z og 3z lære hinanden at kende
  • dels skal der i de 3 fag arbejdes med stof, som er relevant for studieretningen

    Matematik-faget er på B-niveau, og afsluttes efter 2g. Individuelt tilvalg af A-niveau kan ske i 3g.
    Det er klart at 1z-elever kun har haft ½ års gymnasiematematik, mens 2z har haft 1½ års gymnasiematematik. Og kun en del af 3z har haft 3½ års gymnasiematematik.
    Tilsvarende er der stor forskel på kendskabet til og fortroligheden med IT-værktøjer som Maple og GeoGebra.
    Derfor skal der arbejder i grupper på 3 elever (1 fra hver årgang). Evt. overtallige elever fylder grupperne op.


    Emnet for matematik d. 10/1-2014 er:

    MODELLERING VEDR. CYKLING

    Vi skal altså ikke ud og cykle, og heller ikke undersøge konditionstræningen.
    Men vi skal opstille og regne på modeller, som kan anvendes til at forudsige brug af cykel contra bil som transportmiddel.

    Udgangspunktet er bogen "Transporthorisonter" fra DTU Transport (2013): www.transport.dtu.dk/Uddannelse/Tilbud-til-gymnasier

    Nærmere bestemt kapitlet "Cyklen - redskabet til sundhed og bedre miljø": www.transport.dtu.dk/Uddannelse/Tilbud-til-gymnasier/Dokument(17)
    Kapitlet kan downloades i PDF: www.transport.dtu.dk/.../Transporthorisonter_Cyklen%20-%20redskabet%20til%20sundhed%20og%20bedre%20miljoe.ashx (12 sider, 1.0 MB)

    Samtlige opgaver og øvelser til bogen: www.transport.dtu.dk/.../Transporthorisonter_opgaver%20og%20oevelser.ashx (24 sider, 3.0 MB)
    Selve modelopgaven om cykling: oev-cykl.pdf (2 sider, 0.2 MB)

    Opgaven

    Forberedelse hjemme før studieretningsdagen: læs kapitlet "Cyklen - redskabet til sundhed og bedre miljø".

    På selve studieretningsdagen, i grupperne:
    Start med at undersøge den logistiske funktion (tegn grafen i Maple for forskellige værdier af a og b).
    Undersøg også funktionen med denne interaktive GeoGebra-demofil: logist.ggb (brug skyderne til at ændre parameterværdierne for a og b).
    Løs derefter de 6 opgaver fra DTU Transport!

    På selve studieretningsdagen, alle i plenum:
    Diskussion af emnet f.eks. med udgangspunkt i de 7 løse spørgsmål fra opgaven.


    Perspektiv vedr. cykling (et muligt SRP-emne!)

    3 links:
  • Sådan bliver cykelryttere hurtigere (Videnskab.dk)
  • Ingeniør opstiller matematisk model for ethjulet cykling (Ingeniøren)
  • A nonlinear mathematical model for a bicycle (videnskabelig artikel på engelsk)

    Artikel fra "Matematiske Horisonter" (DTU, 2011):
  • Hvorfor kører Michael Rasmussen så hurtigt op ad bakke? Og hvorfor vinder Tom Boonen spurterne? (7 sider, 0.2 MB)