Dette matematik-projekt har som mål, at gøre eleverne opmærksomme på, at man tidligere har anvendt andre tekniske hjælpemidler end nutidens lommeregnere og computere til at regne på tal. Hvad kunne apparaterne, og hvordan anvendte man dem? Hvad er matematikken bagved? Eleverne skal arbejde i grupper med nedenstående problemstillinger. NB: Husk at lave dokumentation løbende! Det er smart at arbejde med 2 PC'er samtidigt - skrive dokumentation i Word på en PC, eksperimentere og gennemtrave de givne links på en anden. Alternativt kan man holde en masse vinduer åbne samtidig, og skifte i mellem dem. Emnet integrerer læsning af forklaringer og brugervejledninger, interaktiv beregninger på PC, test på fysisk maskine samt brug af apps på smartphone. Skærmklip fra Android (Steen), skærmklip fra iPhone (Tobias, 2z Ma, 2011/2012). Anvendt til naturvidenskabsfestival: 2x MA i oktober 2010, og 2z Ma i september 2011 Anvendt til skriftligt opgaveaflevering: 2x MA i oktober 2010 (sæt 05), 2z Ma september 2011 (sæt 04) og 2z Ma januar 2014 (sæt 12) Historiske regnetekniske hjælpemidler:RomertalAbacus (kugleramme) Regnestok ("slide rule") Comptometer - en additionsmaskine Svinger-regnemaskine ("pinwheel") Curta - håndholdt mekanisk regner Gamle regnemaskiner & lommeregnere DASK & GIER (de 2 første danske computere)
|
![]() Pap-udtrækskort med den store tabel. Kan finde svar på op til 50 gange 30. Kortet har 2 sider: 1-16 på forsiden og 17-30 på bagsiden. Anvendt af Steen i folkeskolen i starten af 60'erne. Se begge sider og udtræksstykket. ![]() |